4 træningsøvelser, som du og dit barn kan lave sammen

Er du forælder med små børn og ingen tid til at tage på løbeture eller gå i fitnesscenteret? Har du tænkt over, at du rent faktisk kan træne med dine børn? Læser du med videre herunder giver vi dig 4 træningsøvelser til forskellige alderstrin, som du kan bruge og kommet i gang med at motionere igen.

Svæve på ben (børn på 0-2 år)

Lige denne første øvelse er nok mest for din baby, da det er den, der får trænet mest her. Øvelsen styrker din babys ryg og nakke. Start med at lægge dig på ryggen og træk benene ind over kroppen. Placer derefter din baby på maven oven på dine skinneben. Du skal nu vippe lidt op og ned med benene, eller også bare lade din baby flyve lidt fra side til side. Snakker og synger du imens, vil dit barn prøve løfte hovedet og se på dig. Det er hårdt arbejde for den lille, så sørg for ikke at træne for længe ad gangen. Til at starte med er et minut tilstrækkeligt, hvorefter I kan blive ved lidt længere, som din baby bliver stærkere.

Hovedstand og andre yogaøvelser (børn på 3-5 år)

Rigtig mange yogaøvelser er sjove og udfordrende ikke bare for voksne men også for børn. for både børn og voksne på alle niveauer og kan styrke . Børn vil dog hurtigt blive rigtigt gode til øvelserne, da de besidder den rette mængde smidighed. Hovedstand er en nem og god øvelse, som I kan kaste jer ud i med det samme - evt. op ad en væg eller med lidt starthjælp. Yoga er rigtig godt til at styrke balancen og koordinationen, og mange børn synes, det er sjovt lave balanceøvelser på en yoga/pilatesbold.

Reaktionsfangeleg (børn på 6-8 år)

Dette er en leg, hvor I virkelig kan få styrke nogle ting. Både reaktionsevne, kondition og hurtighed vil få et boost. For at lave øvelsen skal I minimum være tre, da der altid er én til at give signal. Hvis I er nok til lave to hold og stadig have en signalgiver, fungerer legen optimalt.

Regler:

  • Lav en linje f.eks. med et tov i græsset eller på gulvet.
  • Fordel jer - har i lavet hold, så fordel jer gerne, så deltagere på samme hold har 1 meter mellem sig.
  • Aftal to forskellige signaler, eksempelvis "Gul", som kan betyde, at gut hold skal angribe og grønt hold forsøge at flygte, mens "Grøn" kan betyde det samme men med modsat fortegn.
  • Læg jer på maven og kig modstanderen i øjnene. Når I hører signalet, gælder det om at komme hurtigt på benene og slippe væk eller fange en af de øvrige deltagere, alt efter hvad signalet var.
  • I de næste runder starter I så henholdsvis med ryggen vendt mod hinanden, med øjnene lukkede indtil signalet lyder, eller med en regel om, at I kun må hoppe med samlede ben, uanset om der skal fanges eller flygtes.

Syv-bold (børn på 9-12 år)

Her går det ud på at finde på syv måder at kaste en bold op ad en mur på og derefter gribe den igen. I kender måske legen fra skolegården. Målet er i fællesskab at nå igennem alle syv varianter uden at lave fejl.

I skal bruge en mur at spille op ad og en tennisbold. Den ene kaster, mens makkeren griber bolden igen. I kan selv finde på de syv varianter. Her har et forslag til, hvordan de syv varianter kunne se ud:

  • Bolden må kun ramme jorden én gang, inden den bliver grebet.
  • Kast bolden under højre ben eller imellem benene med ryggen vendt mod muren.
  • Klap én gang, inden bolden bliver grebet.
  • Hop én gang, inden bolden bliver grebet.
  • Drej rundt om jer selv, inden bolden bliver grebet.
  • Kasteren kaster bagom ryggen.
  • Kasteren skal hoppe over bolden, når den kommer tilbage.
4 træningsøvelser, som du og dit barn kan lave sammen
Billede: Daria Shevtsova

Relaterede indlæg