Gode Metoder Til At Lære Dit Barn At Rydde Op
Vi kender det vist alle sammen. Det var egentlig meningen, at det var lillemanden/pigen, der skulle rydde det værelse op, men alligevel ligger du der på alle fire og samler bøger, klodser og dukker sammen, stiller på plads og ordner.
Det går jo hurtigere på den måde, og det er da også synd for den lille pusling sådan selv at passe pligter. Men faktisk er det både at gøre ungerne en bjørnetjeneste og du sparer kun tid på den korte bane. Til gengæld kan du, hvis du investerer lidt mere tid og tålmodighed, med oprydning både opbygge dit barns kompetencer og selvværd samt få en hyggelig stund sammen med dem, hvis I gør det rigtigt og øver jer.
Det er forkert, at børn er dårlige til at rydde op
Oprydning er lidt af en pandelapsfærdighed, og faktisk forholder det sig således, at vores pandelapper først er færdigmodnet ved 25-årsalderen. Når voksne giver børn opgaver og beskeder, fortrænger de voksne ofte, at børne er et helt andet sted rent kognitivt. Det, der er logisk og klart formuleret for en voksen, er det ikke nødvendigvis for et barn. “Spis pænt” eller “ryd op på dit værelse” kan derfor være meget svært for et barn at forstå og udføre, for de ved ikke, hvordan man gør.
Du skal lære dit barn, hvordan man rydder op og det tager lang tid at få på plads. Det kræver derfor, at du er til stede og er tålmodig, mens barnet rydder op. Det tager måske meget lang tid, for hvert et stykke legetøj skal undersøges, inden det lægges videre på plads, men det skal du kunne rumme. Det vigtigste er, at det kommer på plads, og at de barn har en god oplevelse med oprydningen.
Husk derfor at tage jer god tid til oprydningen og gør det til en rar, positiv aktivitet.
Bryd op i zoner
En god metode til at hjælpe dit barn med oprydningen er at bryde oprydningsprojektet op i zoner for at gøre det overskueligt og konkret. På den måde bliver dit barn ikke overvældet, og du kan tilbyde at rydde nogle af zonerne op - f.eks. kan den voksne tage “tøjzonen”, mens barnet tager “LEGO-zonen”.
Undervejs i oprydningen er det vigtigt, at du roser dit barn og fortæller, hvor dygtigt han/hun er til at rydde op. Derudover kan man kommentere på oprydningens positive effekter: “Hold da op, det hjalp, at alle de LEGO-klodser kom på plads, hva?”
Hvis dit barn undervejs bliver sur eller ked af det, er det ligeledes vigtigt, at du husker at bevare den positive stemning og overblikket. Du kan trøste dit barn ved at sige: “Det er okay, skat. Det er svært og hårdt at rydde op. Det er derfor, vi øver os, og du har været rigtig dygtig!”
Hvad kan dit barn
Vi har herunder samlet en mindre oversigt, der viser dig på en overskuelig måde, hvad du kan forvente dig af dit barn, alt efter hvor gammelt barnet er.
- 1 år: Barnet kan hjælpe med at samle ting op fra gulvet og putte det i kasser, hvis aktiviteten baseres på leg.
- 2-3 år: Allerede i denne alder kan man faktisk begynde på at indøve rutiner. Prøv f.eks. med at stille skoene på plads, når man kommer hjem fra vuggestue, og at vaske hænder (dog med hjælp).
- 4-5 år: Dit barn kan nu begynde at sortere ting og huske, hvor de skal hen, når I rydder op. Du skal dog stadig huske at guide dit barn.
- 6-7 år: Når barnet kommer i skolealderen kan I begynde med fast ansvar for f.eks. selv at tømme skoletasken og sætte madkassen i opvaskemaskinen, når barnet kommer hjem fra skole. Det er dog stadig nødvendigt at guide dit barn.
- 8-9 år: Først i denne alder kan barnet selv rydde op, selvom mulighed for hjælp stadig skal være tilgængelig.
- Fra 10 år: Fra 8-10-årsalderen kan barnet begynde at have mere faste pligter, og fra omkring 10 år kan barnet begynde at øve sig i at have ansvar for oprydning på eget værelse.
Kilde: https://www.alt.dk/boern/saadan-laerer-du-dine-boern-at-rydde-op